Walizka kabinowa miękka czy twarda? Jaka walizka będzie najbardziej praktyczna na pokładzie samolotu?

Wybierasz się w podróż samolotem? Chcesz wziąć na jego pokład walizkę, ale nie wiesz, jaką wybrać? Czy postawić na walizkę kabinową miękką czy twardą? Która będzie bardziej praktyczna? Co jeszcze jest ważne, gdy wybierasz bagaż?

Walizka kabinowa, czyli jaka?

Zakłada się, że walizka kabinowa to taka, którą możesz wziąć ze sobą na pokład samolotu. Powinna mieścić się w luku bagażowym nad głową. W niektórych liniach lotniczych umieszcza się ją pod siedzeniem. To rodzaj bagażu podręcznego.

Dlaczego zamiast plecaka lub torebki warto wziąć walizkę kabinową? Przede wszystkim, za jej przewóz się nie płaci – jest w cenie biletu. Właśnie dlatego, jeśli nie lecisz na długi wyjazd, nie ma potrzeby dokupować bagażu rejestrowanego. Wystarczy postarać się zmieścić do walizki kabinowej. Czy jest to możliwe? Oczywiście, że tak! Są na to pewne triki.

Musisz jednak wiedzieć, że walizki kabinowe nie mają określonych wymiarów. Zazwyczaj mierzą około 55 × 40 × 20 cm. Odpowiada to 19″. Każdy model może nieco od tego odbiegać. Właśnie dlatego, zanim kupisz walizkę kabinową, musisz sprawdzić, jakie wymagania co do wymiarów bagażu podręcznego ma linia lotnicza, z którą będziesz podróżować. Szkoda byłoby dopłacać za niego na lotnisku.

Mała walizka na kółkach OCHNIK WALAB-0069-16-19 (W24)

Walizka kabinowa miękka – wady i zalety

Miękka walizka kabinowa najczęściej jest wykonana z nylonu. To materiał wykorzystywany między innymi do produkcji odzieży motocyklowej i kamizelek kuloodpornych. Widać więc, że cechuje go duża wytrzymałość. Miękkie walizki z nylonu są odporne na nacisk. Niestraszne im uderzenia.

W związku z tym, że nylon to tkanina, walizka nie będzie się rysować. Intensywne użytkowanie może jednak z czasem powodować przetarcia. Miękka walizka nie jest odporna na wilgoć. Przewożone w niej ubrania pod wpływem silnego deszczu mogą zamoknąć.

Plusem miękkich walizek jest to, że są bardzo pojemne. Dzięki ich elastyczności można zapakować do środka znacznie więcej niż w przypadku ich twardych odpowiedników. Choć trzeba jednak pamiętać, by nie pakować się tak, że trzeba dociskać bagaż nogą, gdyż zamki mogą się zniszczyć od siłowego ich zaciągania.

Co ważne, miękkie walizki składają się nie tylko z komory głównej, ale często są wyposażone w dodatkowe kieszenie i przegrody. Dzięki temu możesz w nich umieścić najpotrzebniejsze przedmioty, by zawsze mieć do nich łatwy dostęp.

Walizki kabinowe z nylonu są bardzo lekkie. To ważne, gdy nadaje się bagaż rejestrowany, ale niekoniecznie ma to w przypadku bagażu podręcznego. Na pewno jednak odczujemy to, gdy przyjdzie nam wrzucić walizkę na górną półkę czy wnieść po schodach.

Granatowa, mała, miękka walizka na kółkach OCHNIK WALNY-0040-69-19 (W24)

Plusy i minusy twardej walizki kabinowej

Aktualnie większą popularnością cieszą się twarde walizki kabinowe. Musisz jednak wiedzieć, że to umowne określenie. Pod tą nazwą skrywają się bowiem bagaże wykonane z różnego typu materiałów:

  • ABS-u (terpolimer akrylonitrylo-butadieno-styrenowy),
  • polipropylenu (PP),
  • poliwęglanu (PC, polikarbon).

Najtańsze są walizki wykonane z ABS-u. To materiał, dzięki któremu bagaż jest lekki, twardy i odporny na zarysowania. Niestety ABS nie jest elastyczny, w związku z czym torby są narażone na zniszczenie i mogą pękać.

Twarda walizka z polipropylenu jest cięższa niż ta wykonana z ABS-u. Jednak jest zdecydowanie bardziej odporna na pękanie pod wpływem nacisku. Z czasem może się nieco przecierać, przez co może wyglądać niekorzystnie.

Najbardziej odporna na działanie czynników zewnętrznych jest walizka z polikarbonu. Co więcej, jest ona dość lekka. Twarde walizki z poliwęglanu są najdroższą opcją, gdy szukasz kabinówki. Ich zalety znajdują odzwierciedlenie w cenie.

Każdy z materiałów stosowanych do produkcji twardych walizek kabinowych ma inną wytrzymałość, ale łączą je pewne zalety. Przede wszystkim są wodoodporne łatwe w czyszczeniu.

Ich minusem może być to, że mają ograniczoną pojemność i nie posiadają zewnętrznych kieszeni. Co więc wybrać?

Twarda, mała walizka na kółkach OCHNIK WALAB-0070-99-19 (W24)

Walizka kabinowa miękka czy twarda?

Zarówno walizka miękka, jak i twarda sprawdzi się jako bagaż podręczny. Na pewno na pokładzie samolotu bardziej praktyczna jest torba na kółkach, która ma zewnętrzne przegródki. Z łatwością wyjmiesz potrzebne przedmioty, bez konieczności otwierania całego bagażu.

Miękka walizka kabinowa może jednak przemakać. Nie będzie to dobry wybór, gdy z lotniska będziesz udawać się pieszo. Wówczas zdecydowanie lepszym wyborem jest walizka twarda.

Tylko którą wybrać? Na pewno warto wziąć pod uwagę walizkę z poliwęglanu. Jeśli jednak cena ma znaczenie, wówczas dobrze jest postawić na tę wykonaną z ABS-u. Owszem, może pękać, ale pamiętaj, że masz ją stale przy sobie. O ile w przypadku bagażu rejestrowanego, z którym obsługa może się różnie obchodzić, nie jest to wskazane, o tyle kabinówka z ABS-u to dobry wybór. Jest wypadkową pomiędzy miękką walizką a tą wykonaną z polikarbonu.

Niezależnie od tego, czy decydujesz się na miękką czy twardą walizkę kabinową, musisz przed zakupem sprawdzić jej wymiary. Pamiętaj, że muszą wpisywać się w wymagania linii lotniczej, z którą będziesz podróżować.