Dieta z elementami fizjologii i biochemii, czyli dieta Nowaka

dieta nowaka

Pod tą skomplikowaną nazwą kryje się prosty system pracy nad organizmem, który zakłada odchudzanie przez wewnętrzne oczyszczanie. Czym jest dieta z elementami fizjologii i biochemii? Czy każdy może ją stosować? Jakie są jej wady? Sprawdzamy poniżej!

Filozofia diety z elementami fizjologii i biochemii

Nie od dziś wiadomo, że organizm człowieka jest bardzo skomplikowaną strukturą, w której jeden element zależy od drugiego, a więc żadna z naszych komórek nie funkcjonuje sama dla siebie. To powoduje, że każdy aspekt naszego życia może wpływać na zdrowie i kondycję ciała. Dieta Nowaka wydana została w formie książkowej i nawiązuje do diet i skutecznych rad na temat zrzucania zbędnych kilogramów.

Nie są to proste zasady, a reguły podparte wiedzą medyczną. Nie znaczy to jednak, że jest to książka nie do przejścia – wręcz przeciwnie, jej język jest prosty w odbiorze nawet dla laika.

Autor twierdzi, że nie musimy stosować restrykcyjnych diet, głodówek i gwałtownych oczyszczań. Jednocześnie, nie daje także gotowego rozwiązania dla każdego z nas. Co zatem dostajemy? Biologiczne wytłumaczenie mechanizmów działania naszego organizmu. To one pozwalają nam rozpoznać niedomagania organizmu i je wyprowadzić, a więc także wspomóc odchudzanie. Z książki dowiemy się, jak spala się tkanka tłuszczowa i jak utrwalić w sobie zmianę nawyków.

Zasady diety z elementami fizjologii i biochemii

Książka dotyczy porad na temat podstaw żywienia, medycyny i dietetyki. Wielu studentów tego ostatniego kierunku mogłoby potraktować tę książkę jako wskazówkę, jak poznać tajemnice naszego organizmu.

Do czego namawia autor, czyli co znajdziemy w książce?

  1. Aktywność fizyczna – to najważniejszy z aspektów, o jakim mówi książka. Każda aktywność służyć będzie zdrowiu, a jej brak – chorobie.
  2. Mechanizm działania otyłości – dowiemy się tutaj: skąd bierze się otyłość, jakie mechanizmy do niej prowadzą i jakie czynniki sprzyjają jej najbardziej?
  3. PPM, czyli podstawowa przemiana materii – to podstawowy wzór pozwalający określić ilość energii, jakiej codziennie potrzebuje nasz organizm. Autor tłumaczy także, jak dodatni bilans energetyczny wpływa na wzrost wagi i jak działa nasz metabolizm.
Zobacz również:  Brak ochoty na współżycie - leczenie

Te aspekty powodują, że książka jest głównie edukacją, ma pogłębić naszą wiedzę i przez to usprawnić wprowadzanie zmian w życie. Jakieś zasady jednak autor określa. Poleca on bowiem trzymanie się zasad rozpisanych w piramidzie zdrowego żywienia i żywności. Autor zaleca spożywanie 5 posiłków dziennie, co wydaje się nie być odpowiednie dla każdego z nas, natomiast słusznie wskazuje na konieczność głównego udziału w naszej diecie warzyw oraz owoców. Co ważne, piramida określa także ograniczenie dla niektórych składników, np. soli. Im wyżej przemieszczamy się w piramidzie, tym niższy powinien być udział danego składnika czy grupy składników w diecie. Z drugiej strony, ważne w naszej diecie powinny być także zioła, których rola w organizmie bywa niedoceniana, a przecież są one w stanie uzupełniać niedobory i wyleczyć dolegliwości.

Te aspekty podkreślają, że dieta Nowaka nie daje konkretnej recepty na zdrowie, ale instrukcję do długotrwałego stosowania, która zapewni nam zdrowie i dobre samopoczucie na lata.

Czy dieta Nowaka ma jakieś wady?

Absolutną zaletą tej diety będzie na pewno brak uwiązania do konkretnych restrykcji, których musimy przestrzegać pod groźbą braku efektów. Równocześnie, ta sama wolność może ograniczać naszą motywację. Kiedy słyszymy o zmianach, które musimy wprowadzić na dłuższy czas – nie przekona nas przy tym kwestia zdrowego podejścia. Brakuje tutaj także szybkich efektów, które są często jedyną motywacją do działania. Choć przy dużej zmianie nawyków żywieniowych i zmianie stylu życia, na początku taki efekt może się pojawić. Będzie to tylko potwierdzenie, jak dużo nasz organizm ma jeszcze do przepracowania.

Dieta z elementami fizjologii i biochemii nie jest rewolucją, a raczej potwierdzeniem tego, co dietetycy starają się wszystkim nam wyperswadować od lat. Wprowadzenie nawet kilku zmian, których nauczymy się na stałe, poprawi nasze zdrowie i samopoczucie bez niepotrzebnych wspomagaczy. Na pewno warto spróbować.

[Total: 1 Average: 5]